Jeg vidste ikke at det ville tage så lang tid at skrive en bog. En bog, der endda kun er 88 fyndige sider lang. Det er faktisk heller ikke skriveprocessen, der tager lang tid – det er faktisk det nemmeste og sjoveste. Næh, redigeringen, du! Det er det, man får lange kasser af.

Nu er den her, og vi er stolte af vores lille rosa værk. Min medforfatter er Nana Gaardboe Dall, som er cand. psyk., konfliktmægler og kaospilot. Hun er særligt interesseret i de situationer hvor the shit hits the fan, og lige nu er der på sociale medier en del af det.

Det er en brugsbog, som er henvendt til alle de kommunikatører der arbejder på sociale medier på vegne af en organisation eller virksomhed. Og nok særlig de, som får mange kommentarer og opslag fra brugerne. Metoderne i bogen kan nu med fordel også bruges af enkeltpersoner – uanset om man er politiker eller bare sig selv.

Bogen har tre sektioner.

I den første sektion opridser vi, hvad der er særligt ved det sociale internet og virksomhedernes samtaler med deres kunder. Og vi gennemgår konflikthåndteringsteori, som egentlig er udviklet med ansigt-til-ansigt kommunikation for øje, men som har vist sig at virke på skrift også.

I den anden sektion kommer vi med en række øvelser og modeller man kan bruge i det daglige arbejde med kunder og brugere, som er vrede eller utilfredse, og giver deres mening til kende på sociale medier. Det er i høj grad praktisk. Det er ikke en facitliste, hvor I kan kopiere en masse svar over på jeres egne Facebooksider – det er et sæt sproglige og taktiske metoder. Og nogle af dem vil kræve lidt træning.

I tredje sektion perspektiverer vi til DSB og deres arbejde med metoderne. Og kigger på en række andre strategier man kan bruge til at håndtere utilfredshed på sociale medier.

Hvis du har lyst til at kigge nærmere på bogen, er den til salg i forlaget Ajours webshop. Og som enhver bog med respekt for sig selv, har den også sit eget website – tasternetaler.dk.