Et meme er alle de gakkede ting folk deler med dig på mail og via sociale medier. Det interessante ved at tale om memes er, at de har det med at udvikle sig, til de når et vist stadie, hvorefter de replikerer sig selv igen og igen.

Richard Dawkins teori om, at memes (oprindeligt talte han om gener i bogen The Selfish Gene, 1976) underkastes de evolutionære principper, opstod som modreaktion på den eksisterende teori. Oliver Wendell Holmes sagde i en berømt amerikansk højesteretsafgørelse: “The best test of truth is the power of the thought to get itself accepted in the competition of the market” (1919). Den måde at tænke på antager at ideer konkurrerer og at de konkurrerer på basis af deres sandhedsværdig. Men der er faktisk evidens for, at det ikke er sandhed der styrer hvilke ideer der flyder ovenpå. Et studie viser (baseret på Dawkins tænkning), at f.eks. væmmelse er en stærk faktor, når vi taler om hvad folk deler af historier.

Dawkins definition af et meme er en hvilken som helst idé, adfærd eller trend, der kan transmitteres fra person til person. I en internet-sammenhæng skal du bare tænke på Gangnam Style. Dvs. at memes kan forstås som en kulturel version af gener, i det de kan selv-replikere (de er digitale), mutere (dvs mashups), og respondere til selektivt pres (de bedste bliver delt mere, og bliver opfattet som “den rigtige version”)

Hvordan opstod memes?

Hvordan opstod jokes? Så længe der har været internet, har der været memes i en eller anden form. Know Your Meme er en glimrende database over de største globale memes, og det fantastiske er, at de prøver at dokumentere memes’ mutation. Sitet kan være en lidt voldsom oplevelse for førstegangsbrugere, så prøv at søge på et lidt mere uskyldigt meme, f.eks. If It Fits I Sits. Eller Grumpy Cat.

Hvad kan vi bruge udtrykket til?

Udtrykket er godt til baggrund. Hvis du forstår det, forstår du måske også bedre, hvorfor det er så svært at bestille en viral succes hos bureauet! Viralitet bliver bestemt af mange ting, men din indholdsbid – det, der gerne skal ligne et meme – er altså underkastet naturlig selektion. Og det betyder, at hvis din idé bliver ændret, når den kommer ud på nettet, så skal du se det som et tegn på succes.
Og så kan det være nyttigt at kigge memes til inspiration. Bemærk hvor simple de er. De er netop ideer, ikke en “viral film” hvor alle konklusioner er draget og humoren skåret ud i pap. Nogle memes er sjove på onkel-humor måden, andre er så subtile, at det kan være svært at se det sjove. Men fælles for dem er, at man lader ret meget være op til brugerne. Memes er bedst i kontekst, dvs. at de ofte bliver brugt som indlæg i samtaler online, på samme måde som giffer og emojis.

Et godt dansk eksempel er “Der bliver aldrig valg, ever”, der kom i kølvandet på langvarige valgrygter i 2011. Det startede som et par mock-ups (min fav er denne, lavet af Jonas Juhler), blev en tumblr-blog (arkiv her, og baggrund her) og blev samlet op af et par traditionelle medier. (Desværre blev der nogen kedelige rettighedsproblemer). Memet blev startet af Jacob Packert.

For ekstra nørdpoint kan du hos Wikipedia se en gennemgang af et memes cyklus.