Du kender måske udtrykket clickbait, og dets søster falske nyheder. Clickbait er overskrifter, der er udformet med de aktivitetsmobiliserende følelser i baghovedet, og som er designet til at gøre dig så nysgerrig, at du må klikke – selvom du godt ved, at det er en form for sensationsjournalistik du vil blive mødt med.

Clickbait er et stykke håndværk, der er perfektioneret af det amerikanske medie Upworthys stiftere, og de arbejder med det, der hedder curiosity gap. Det, at en overskrift ikke må blive for vag, for så får du ikke lyst til at klikke, og det, at den heller ikke må blive for konkret, for så behøver du ikke klikke.

Deres eget slideshow, der fortæller om deres processer, siger det hele:

Hvis du foretrækker en mere sober version, kan du læse denne artikel fra NY Mag, der følger Upworthys redaktionelle proces (og gyser undervejs).

 

Hvad kan vi bruge curiosity gap til?

Uanset hvad man ellers kan mene om clickbait, så virker det. Det ER et særligt håndværk at skrive til social, og at gøre folk interesserede i ens indhold, med det mindset de nu en gang har, når de sidder med deres smartphone i hånden og overspringshandler.
Hvis man ikke har lyst til at lave clickbait, er der heldigvis andre, der gerne vil lære os den fine kunst at skrive til social. Anders Colding-Jørgensen er i gang med en e-bog, der handler om psykologien i et godt Facebook-opslag, og det er noget mere nede på jorden end Upworthys formel. Du kan kigge ham over skulderen på de første kapitler allerede nu, og det er meget brugbare opskrifter han har.