Admin-likes er det, at hvis der er flere likes og kommentarer på det indhold I slår op, end på brugernes, vil I ikke blive ramt hårdt af en shitstorm.

Begrebet stammer fra Big Data-forskningen på CBS, mere specifikt fra en social set analysis af Marius-krisen* og Jensen’s Bøfhus-balladen.
Kort fortalt har forskerne talt likes og kommentarer op (ikke manuelt) på alt indhold lagt op af admin på de to sider, og kigget på, hvem brugerne interagerer mest med – admin (dvs organisationen) eller hinanden. I selve artiklen og anden relateret research kigger de også grundigt på, hvornår brugerne interagerer (før, under, efter krisen).Deres finding er, at sider (som Zoologisk Haves) hvor brugerne liker og kommenterer (både positivt og negativt) på indhold slået op af side-ejeren, står stærkere i en shitstorm.
Det er jo ikke så sært, da det må være et udtryk for, at brugerne rent faktisk kan lide siden (!), modsat Jensen’s, hvor brugerne i lige så høj grad følger siden for at se dem jokke i spinaten (min fortolkning).
Så, hvis dine brugere ikke gider snakke med dig, er du på den. Nogle community managers kender det på upopulære posts: pludselig tagger folk hinanden i kommentarsporet, uden at like og kommentere på det du sige. Når det sker, kan man roligt få kuldegysninger.

 

Hvad kan vi bruge udtrykket til?

Til at vide, at mange følgere ikke er det samme som succes. Det er måde dine brugere interagerer på, der er interessant.

Så kig på, hvad der sker i dit kommentarspor.


* Chris Zimmerman; Yuran Chen; Daniel Hardt; Ravi Vatrapu / Marius, the Giraffe : A Comparative Informatics Case Study of Linguistic Features of the Social Media Discourse.