Det spørgsmål, der opstår oftest når jeg underviser på DMJX, og som er sværest at besvare med teori, er: Hvordan organiserer man bedst social media-arbejdet?

Det korte svar er: På samme måde som I sikkert organiserer webarbejdet og kommunikationsarbejdet. Dog tilpasset det, at community management er en anden opgave end at være redaktør på en hjemmeside. Som redaktør af en sektion på en hjemmeside har man en administrator-rolle. Som community manager er man vært ved en samtale.

Altimeter Group har lavet et studie af, hvordan man organiserer social media arbejdet globalt, med henblik på at blive en social business. De skriver blandt andet, at der er stor forskel på de virksomheder der eksekverer social og de der er social. Behovet i Danmark er nu for de flestes vedkommende først at blive gode til at eksekvere, inden man ommøblerer hele butikken.

 

Cykelhjulsmodellen er den mest almindelige organiseringsform

Den mest almindelige måde at organisere sig på, er ved cykelhjulsmodellen (hub and spoke). Den centraliserede findes stadig mange steder, men er et overgangsstadie, når man er ny på social som virksomhed. Man finder hurtigt ud af, at lokalt mandat til den der sidder med kanalen, er absolut nødvendigt.

Cykelhjulsmodellen ligner til forveksling et diagram til en organisation, der har en koncern-funktion og lokale kommunikationsmedarbejdere. I cykelhjulsmodellen er social media forankret centralt i en kommunikationsafdeling, hos f.eks. en digital strateg eller en social media manager. Og så har de enkelte afdelinger/produkter/lande/lokalafdelinger deres egen kanaler, som bestyres af en community manager, der har kendskab til målgruppen. Så snart man har mere end et par kanaler kørende, kommer organiseringen naturligt til at se sådan ud.
(Så er der naturligvis de klassiske udfordringer mellem “koncern” og det lokale kendskab, sammenhæng i brandet osv osv. Men alt det, er fuldstændig det samme som i en marketing eller kommunikationsfunktion af en vis størrelse.)

 

Hvad er ellers godt at vide om social media-organisering?

Udover at finde ud af hvor man vil placere sine social-folk, så kan det være en god idé at definere de roller, der skal være i ens social organisering (Tak til Adam Feldt for indsigt).

I de tilfælde hvor social media er nyt i organisationen, kan man godt forfalde til at beskrive funktionen som en person: “Vi skal have sådan en ung type, der forstår de nye målgrupper og som er hjemmevant på alt fra LI til Snapchat! Og som selv kan skyde videoer og lave infografikker!”
I stedet kan man definere en række roller på det strategiske, det taktiske og det operationelle niveau.  Flere roller kan godt bestrides af den samme person, men det giver mening at definere en række roller: En strategisk ansvarlig for social. At der skal være en kanal-ansvarlig for hver enkelt kanal, en dataanalytiker, en indholdsproducent osv. Først når man gør det, bliver man bevidst om hvad arbejdet indebærer og hvilke kompetencer der skal til.
Og pludselig er cykelhjulsmodellen en detalje i forhold til organiseringen, selvom det er rart med en model man kan vise direktionen.

 

Hvad kan vi bruge cykelhjulsmodellen til?

Til afmystificering. Social media ER ikke mere mærkelig end de andre kommunikationsdiscipliner.

Bonus-tip: Tjek lige alle Altimeters modeller, lagt frit op på Flickr.