Snakken er lige så gammel som bloggen – næsten. Mikes blogindlæg fra i går er ikke det første af sin slags (og tilsyneladende har Vizeum & co ikke lært vildt meget siden 2008).

Siden er den betalte blogging blevet professionaliseret med Bloggers Delight. Det gør snakken lidt nemmere, for de, der er hos Bloggers Delight ved hvad dealen er – og det samme gør deres læsere. Det er tydeligt, hvem der er en del af netværket, og bloggerne tydeliggør hvad der er betalt indhold. Bloggers Delight opfatter bloggene som medier, og det er måske der, det går galt – jeg tror en del bloggere ikke tænker sig selv som sådan. Det svarer for nogen bloggere til at spørge en forfatter om product placement i hendes bog.

Samme dag som jeg så Mikes blogindlæg, så jeg også den her fra BloggingPR, der dybest set husker dig på at madbloggere også er mennesker og at nogen af dem endda er ret kloge! Vildt. Gudskelov står der at man skal “explore” mulighederne med madbloggere, ikke “exploit”.

Jeg har intet i mod betalt blogging, så længe det er tydeligt hvorfor skribenten gør det. F.eks. undrer jeg mig over, at der ikke er ansat flere evangelister rundt omkring i de danske virksomheder.

Jeg har heller ikke i princippet noget i mod at modtage en kasse slik for at skrive et blogindlæg om chokolade. Der skal bare være ligevægt mellem indsatsen og lønnen, og ikke mindst total transparens.