emmes weblog

Katrine Emme Thielkes personlige weblog. Hverdagens og arbejdets detaljer siden 2002. Og links + billeder + video.

Havregryn: den nye gule LEGO-klods

Jeg kan huske den gang det kom frem, at gule LEGO-klodser var kræftfremkaldende. Hvis man altså spiste et kilo om dagen, hver dag i syv år. Men alligevel! Hvilken skandale!

Jeg synes der bliver flere og flere skræmme-berolige kampagner i nyhedsmedierne. Sådan lidt i stil med når man siger bøh til en baby, og så bagefter ler og beroliger barnet med lidt aen – altsammen i løbet af to minutter. Politiken kører den i dag med ‘Havregryn giver kræft’ vs. ‘Spis bare havregryn’, og begge artikler trækker på blandt andet DTU, med to forskellige forskere.

Related Posts with Thumbnails

8 Comments, Comment or Ping

  1. Tue

    Det er da altid noget, at det er 2 forskellige DTU forskere – der er mere end 1 kontor på DTU’s område og det er tidligere fundet forskere, der ikke har forladt deres kontor i årevis…

    Ydermere kunne man jo forestille sig, at dette er et resortslagsmål mellem 2 meget grundlæggende retninger “Havregryn ER sundt?” mod “er havregryn overhovedt sundt” – hel klart et oplagt emne for KCast’s næste journalistisk borende undersøgelse. “Hvordan kan DTU forsvare begge retninger?”

  2. De er i deres gode ret til at have hver deres mening, de to forskere. Diversitet, I’m all for it.
    Men som forbruger vil jeg gerne have klare, grundforskningsbaserede svar på de store spørgsmål i livet, såsom er havregryn sundt eller ej. “Hvad synes du selv”, er ikke godt nok til mig, medmindre det handler om politik.

  3. Ja, spis nu lige havregryn til. Som vi siger i Kcast.

    Jeg kan dog godt lide den totale fornægtelse af vores livsstil. Det bliver ikke sprut, slik, cigaretter, stress og forurening, der slår os ihjel. Næ, det bliver skålen med havregryn.

  4. Tue

    Men kommer DTU ikke til at stå med en lidt rodet kommunikation, der siger både markant for og markant imod havregryn?

    En anden vinkel kunne også være, hvordan Solgryn og Davregryn ser på denne sag. Af hensynet til deres omsætning, så må de jo nødvendigvis være for, men hvad sker der med deres sociale ansvar?

  5. Som du selv siger, Tue, så er DTU et stor sted, så man kan godt regne ud, at alle de kloge hoveder ikke nødvendigvis er enige. Faktisk giver det noget troværdighed, at de udtaler sig efter overbevisning og ikke efter en helt ren branding-linie. På den anden side, så er det vildt irriterende når forskere er uenige, selvom det jo er fact of life. Man vil så gerne have at de kloge er så kloge at de kan sige noget ubetvivleligt klart, uden forbehold. Men det gør de sjældent.
    Men den korte version er, jo, det ser lidt rodet ud for DTU, at de glad og fro udtaler sig om alting, uanset vinkel. De er også med på to artikler fra d. 28. februar, som også handler om kræftfremkaldende stoffer (1, 2), og det virker da som om forskerenhedem har fået sig en ret god PR-person til at afsætte dem :)

  6. Tue

    jamen så må vi igang med at afprøve Rosmarinens fortræffeligheder i kombination med fladmaste havregryn. Jeg ved dog ikke helt, hvad der holder mig mest vågen om natten: 1) havregryn med mæk og rosmarin eller 2) havregrynskugler nu med rosmarin…

    Det er måske her, at Solgryns videreudviklingspotientiale ligger – hvis blot de kan opnå den danske stats tilladelse…

  7. kim

    Jeg tror på Videncenter for Fødevarer og Sundhed – og glæder mig til mine havregryn i morgen tidlig: http://politiken.dk/tjek/dagligliv/mad/article490573.ece “Debatten om havregryn »top ærgerlig«”

  8. Dejligt moderne svar. Topærgerligt. Jeg opgav nu heller ikke havregryn alligevel, det er jo en af de få fødevarer der ikke rådner op op en uge. Dens eneste svaghed er, at man bliver nødt til at sørge for frisk mælk for at kunne spise det. Topbesværligt.

    Det lyder som noget kemi-madlaverne bør tage op som en udfordring, Tue.

Reply to “Havregryn: den nye gule LEGO-klods”

Katrine Emme Thielke