Udtrykket stammer fra psykologien, og bruges til at beskrive det, at folk afstemmer deres adfærd efter andre, idet de tror, at andre ved bedre hvordan man skal opføre sig. Når man taler social proof i psykologien, taler man også om normativ social indflydelse, som er den indflydelse andre har på os, idet vi gerne vil accepteres af dem.

I sociale medier er social proof det, at brugere opfatter andre brugere som har mange følgere, likes og interaktion (aka influencers), som nogen, der ved bedre og har større indflydelse end dem selv (kaldes også Halo Effect). Social proof bruges desuden om en hel del overtalelses-mekanismer, der er udviklet på sociale medier de seneste år – f.eks. når Facebook viser dig, hvilke af dine venner der også er medlem af en gruppe, som du bliver foreslået at melde dig ind i. I det tilfælde er social proof sådan en slags “du vil jo gerne være med i hulen, Mulle”-mekanik.

Hvad kan virksomheder bruge det til?

Man kan bruge det til at designe sin indsats på sociale medier. Det er mere sandsynligt at jeg melder mig under mobiliseringsfanerne på dit event, hvis mine venner allerede er der, ellers hvis en influencer jeg ser op til er det. Det er mere sandsynligt at jeg liker noget, som mine venner allerede har valideret ved at like. Et kommentarspor har lavere sandsynlighed for at gå i brand, hvis de første kommentarer er positive.

I familie med social proof er lidelsen FOMO (Fear Of Missing Out), som godt nok ikke er et udelukkende onlinefænomen. Når man lider af FOMO har man blandt andet brug for konstant at være opdateret på, hvad ens omgangskreds laver, f.eks. via sociale medier. Tænk nu hvis man går glip af noget, digitalt eller ude i verden?

Hvor kommer udtrykket fra?

Jeg skal ikke bevæge mig ind på de psykologfaglige referencer her i julekalenderen, men det kan være nyttigt at læse Joshua Meyrowitz, No Sense Of Place – the impact of Electronic Media on Social Behaviour, fra 1986, eller kigge på nogle af de nyere bøger om brug af social proof in online shopping. Tænk på hvor effektiv Amazons forslag er – folk, der har købt denne bog, har også købt… Du vil jo helst ikke gå glip af noget, vel?